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  • 1) 채플은 교양기초 과목입니다.
    2) 채플의 평가는 P(pass학점, 이하 P)와 NP(non-pass학점, 이하 NP)로 처리됩니다. (학칙 제 45조 2항)

    3) 실제 채플시행횟수의 3분의 1이상 결석한 경우에는 NP로 처리됩니다. (학칙 제 44조)
    4) 채플에서 4학기 이상 P를 받지 못하면 졸업을 할 수 없습니다. (학칙 제 51조 6, 학사에 관한 내규 제 10조, 제 33조)

    5) 3학년으로 편입한 학생, 군위탁생은 2학기 이상 채플을 이수해야 합니다. (학사에 관한 내규 제 10조, 제 33조, 일반편입학 시행세칙 제 5조, 학사편입시행세칙 제 6조)
    단, 전적대학에서 교양과목으로 채플을 이수한 경우에는, 학점인정원에 교목실과 학부대학의 확인을 받아 학사지원팀에 제출하면 1P를 인정받을 수 있습니다. (일반편입학 시행세칙 제 3조, 제 5조)
    6) 채플 수업 시 부정행위나 방해행위(대리출석, 소란행위, 고의적 다른 행위 등)를 한 학생은 사안에 따라 1회 이상 결석처리 또는 NP 처리됩니다.


    1) Chapel is a basic elective course.

    2) The Chapel grading system is pass (P)/no-pass (NP) (School Policy, Article 45, Paragraph 2).

    3) Students who are absent for 1/3 or more of Chapel sessions will receive a grade of NP (School Policy, Article 44).

    4) Students who do not receive a P in Chapel for at least four semesters will not be able to graduate (School Policy Article 51-6, Academic Affairs Guidelines Articles 10 and 33).

    5) Incoming third-year transfer students and military-entrusted students must complete at least two semesters of Chapel courses (Academic Affairs Guidelines Articles 10 and 33, General Transfer Admissions Regulations Article 5, Undergraduate Transfer Regulations Article 6). However, transfer students who have completed Chapel courses as part of their elective coursework at a previous university can receive credit for having passed one semester of Chapel with a grade of P after receiving permission to do so from the Chaplain’s Office and the Academic Affairs Office and submitting any relevant documents to the Credit Recognition Office (Enforcement Regulations for General Transfer Admissions Articles 3 and 5).

     6) Any students who cheat or otherwise interfere with Chapel courses, such as attending the course by proxy, causing a disturbance, or any other intentional act of interference, will be subject to either being marked as absent for at least one class or receiving an NP for the course.
    • 2015학번 이후 입학자부터 채플 수강 시 1P 당 0.5학점을 부여하며, 재학 중 4P(2학점)를 이수해야 합니다.
      ※ 단, 2014학번까지는 종전처럼 0학점 채플 4P(0학점)를 이수해야 합니다.


    Beginning with students admitted in the 2015 academic year, students will be awarded 0.5 credits per grade of P received for each Chapel course. Students must receive 2 credits of Chapel courses, which is equivalent to receiving a grade of P in 4 Chapel courses, during the course of their degree program.

     ※ Students who were admitted before the beginning of the 2015 academic year do not have to receive any Chapel credits during their degree program.
    • 1) 일반채플
      일반채플은 초빙 강연자가 특정한 주제에 대해 말씀을 전하는 방식으로 진행됩니다. 이곳에서 강연자는 기독교적 가치관과 세계관 아래 살아온 삶의 여정을 업무 또는 학문 세계와 연계하여 학생들에게 증언합니다. 때로 일반채플에서는 다양한 예술 형태를 기독교와 접목한 공연채플과 특별한 연세동문을 초청하여 함께 대화를 나누고 조언을 얻는 대화채플도 주기적으로 구성, 실시하고 있습니다.

    • 2) 예배채플
      예배채플은 교회 예배 분위기에 익숙한 기독교인들을 위한 분반입니다. 전형적인 개신교 예배의 형식을 차용하여 운영하고 있습니다.


    1) General Chapel

    During General Chapel, guest lecturers deliver talks on specific topics, also often discussing their journey of living out Christian values and worldviews and connecting them to areas of work or academics. As part of General Chapels, Performance Chapels, during which Christian ideas and values are artistically expressed, and Dialogue Chapels, during which Yonsei alumni are invited to share their stories and advice, are regularly held.


    2) Worship Chapel

     Worship Chapels are typical Protestant worship services designed specifically for Christians who are familiar with church worship services.
    • 1) 채플은 1, 2학년 때만 수강할 수 있나요?
      채플은 1, 2학년 때 반드시 수강하는 것이 좋으며, 3학년 이상부터 수강할 경우에 전공수업과 시간표가 겹치는 문제가 발생할 수도 있습니다. 채플은 대학별/학과별로 지정된 수업을 수강해야 하며, 자세한 사항은 수강편람을 확인하시기 바랍니다.

      2) 개강 전 수강신청 기간에 채플 수강신청을 하지 못한 경우에는 어떻게 하나요?
      채플은 개강과 동시에 시작됩니다. 개강 전에 수강신청을 하지 못한 경우, 1주차 수업을 출석할 수 없으며(즉 “결석” 처리되며), 수강변경기간에 학년별, 전공별 지정 조건에 맞추어 수강신청을 해야 합니다.


    1) Are students only able to take Chapel courses during their first and second years of study?

    It is recommended that students complete their Chapel courses in their first and second years of study because taking them later may result in major coursework-related scheduling issues. Students must Chapel courses designated by their respective school or department. For more details, please refer to the course handbook.


    2) What if students did not register for Chapel courses during the course registration period before classes begin?

     Chapel courses start at the same time as other classes. If students do not register for Chapel courses before classes begin, they will not be able to attend and thus be marked as absent for the first week of class. As such, students must register for Chapel courses according to the conditions applicable to their academic year and major during the designated course change period.
    • 1) 전자출결방식에 의한 출석체크 방법은 어떻게 되나요?
      대강당 출입구에 있는 단말기에 학생증을 읽히면 전자출결시스템에 의해 자동으로 출석 또는 결석이 입력됩니다.
      ※ 출석: 수업시작 10분 전 ~ 수업시작 후 5분 59초 까지
      ※ 결석: 6분 0초 이후 (입장 불가)

    • 2) 수강은 꼭 지정좌석에서 해야 되나요?
      채플은 ‘①전자출결시스템’과 함께 ‘②지정좌석 착석여부를 확인’하여, 두 가지 모두 충족되었을 경우에 한해 출석으로 인정됩니다. 따라서 학생증을 읽혔더라도 지정좌석에 앉지 않은 경우에는 결석으로 처리됩니다.

    • 3) 학생증을 분실했는데 어떻게 출석체크를 하나요?
      학생증을 분실했거나 학생증이 읽히지 않을 경우, 전자출결앱(연세대학교 전자출결 Y-Attend)을 사용하거나, 수기용지를 받은 후 지정좌석에 앉아 수강 후 수기용지를 제출해야 합니다. 수기용지는 학생증 재발급 기간을 고려하여 최대 4회까지만 인정됩니다.

    • 4) 수강변경기간에 채플을 신청한 경우, 1주차 출결은 어떻게 처리되나요?

    •                   1주차 출결
                                          비고
      수강신청기간에 신청한 경우

      수강변경 전 1주차 수업을 수강한 경우 O
      수강변경 전 1주차 수업을 수강하지 않은 경우 X
      수강신청기간에 신청하지 않은 경우
                             X



    • 5) 복학생의 경우 복학일 이전의 채플 출석은 어떻게 되나요?
      복학일 이전의 채플 수업은 결석으로 처리됩니다. 실제 채플시행 횟수의 1/3 이상 결석할 경우 NP 처리되니, 이를 넘지 않도록 유의하시기 바랍니다.


    1) How is attendance recorded using the electronic attendance system?

    When students check in by having their IDs read by the terminal at the auditorium entrance, their attendance is automatically entered into the electronic attendance system.

    ※ Attendance is defined as checking in at the terminal at the auditorium entrance between 10 minutes before class begins and up to 5 minutes 59 seconds after class begins.

    ※ Absence is defined as not having registered with the terminal at the auditorium entrance 6 minutes 0 seconds after class begins and entry to that session of Chapel is prohibited.


    2) Do have an assigned seat?

    Attendance is officially recorded when students check in with their IDs with the electronic attendance system and when they sit in their assigned seat. Therefore, students who have checked in with their ID will still be marked as absent if they do not sit in their assigned seat.


    3) How can students register their attendance if they lose their ID?

    Students’ who lose student IDs or whose IDs cannot be read must either use the Yonsei University Electronic Attendance Y-Attend application or receive a written attendance form that they submit at the end of class. In either case, students must still sit in their assigned seats. Given how long it takes to reissue an ID, written attendance forms can be accepted up to four times.


    4) If students registered for a Chapel course during the course change period, how will attendance be marked for the first week of classes?


           1st week attendance
                                          Note
    If you applied during the course registration period

    In attendance: If you have taken the 1st week class before the course change.
    Absent: If you did not take the 1st week class before the course change.
    If you do not apply during the course registration period

    X


     

    5) How is the attendance of students who are returning from a leave of absence marked during their leave of absence?

     Chapel classes that the student is registered for but does not attend prior to the date of return will be marked as absences. Students who are absent for 1/3 or more of Chapel classes will receive a grade of NP, so students are advised to not exceed this limit. 


    • 1) 채플 성적(P/NP)의 기준은 학칙에 의거하여 교목회의에서 결정하며, 결석하지 않는 것을 원칙으로 하나 실제 채플시행 횟수의 3분의 1 이상 결석할 경우 NP로 처리됩니다.

    • 2) 채플 성적확인은 기말고사 기간에 전자출결시스템에서 확인하시고, 문의는 해당 기간 중 교목실로 하시면 됩니다.

    • 3) 성적확인 기간 이후에는 확인 및 수정이 불가능하며, 성적은 학사정보시스템에서 다른 과목과 함께 조회가 가능합니다.


    1) The criteria for P and NP are determined during the Chaplain Meeting in accordance with school regulations. In principle, absences are not allowed. If students are absent from 1/3 or more of Chapel classes, they will receive a grade of NP.


    2) Students are advised to check their Chapel grades on the electronic attendance system during the final exam period. For any inquiries regarding grades, please contact the Chaplain’s Office during this period.


     3) Following the grade viewing period, it is impossible to check or modify grades. Grades can be viewed together with those from other courses in the academic information system.
  • ● 결석계 인정 횟수 및 인정 기간

      ① 한 학기 결석계 인정 횟수 : 2회

      ② 결석계 제출 인정 기간 : 결석사유 발생일로부터 1주 이내

      ③ 결석계 양식은 교목실 홈페이지 [열린광장] - [자료실]에서 다운로드 후 작성하여 교목실로 직접 제출


    채플 결석계 인정범위는 다음과 같습니다.


    1. 병역관련

      ① 군입대로 인한 병무청 신체검사 : 신체검사확인서 사본 첨부

      ② 예비군 훈련 : 교육참석확인서 첨부

      ③ 민방위 교육 : 교육훈련참가증 첨부


    2. 질병으로 인한 입원 : 입퇴원 확인서 사본 첨부

      ※ 당일 외래 진료는 결석계로 인정하지 않음.


    3. 2촌 이내 가족 장례 관련 :

      2촌 이내 가족 사망 시 사망증명서, 가족관계증명서 등 가족관계를 증명할 수 있는 서류를 첨부하여 제출하여야 함


    4. 학과 특성상 수업의 일환으로 실시하는 대체 수업(현장실습, 견학 등)

      : 대학 사무실에서 학장 명의로 발송한 협조공문(참가학생 명단 첨부)

      ※ 기타 MT나 동아리행사, 체육행사, 학생 자치행사 등은 결석계로 인정하지 않음.

           졸업사진 촬영은 결석계로 인정하지 않음.

      ※ 위에 해당하는 결석계는 별도의 과제를 부과하여 인정함


    5. 학교 대표로 선발되어 참가하는 대회 및 행사 : 행사 참가 확인서 첨부

      ① 전국 단위 대회 및 행사

      ② 세계 단위 대회 및 행사

      (개인적으로 지원하여 참가하는 대회 및 시험은 제외)

      ※ 위에 해당하는 결석계는 별도의 과제를 부과하여 인정함


    6. 학교의 공식행사 참가 : 주무부서의 협조공문

      ※ 준비모임 및 예행 연습 등은 결석계로 인정하지 않음.

      ※ 위에 해당하는 결석계는 별도의 과제를 부과하여 인정함


    7. 입사시험 참가자 및 조기 취업자 : 증빙서류 첨부하여 제출

      ※ 위에 해당하는 결석계는 별도의 과제를 부과하여 인정함


    ※ 별도의 과제물: 주어진 채플 영상을 본 후 요약과 느낀점을 A4 1매, 한글은 1,000자 내외, 영문은 1,120자 내외로 작성하여 결석계와 함께 제출해주시기 바랍니다.


    ● Acknowledged number and duration of absences

    (1) Number of absences per semester: 2

    (2) Absence approval form submission deadline: within 1 week of the date of the absence

    (3) Students must download the absence approval form from the Chaplain’s Office website at Open Plaza - Reference Room, complete it, and submit it directly to the Chaplain’s Office.


    Reasons for approved absences and required documents are as follows:


    1) Military service-related

    (1) Military Manpower Administration physical examination due to military enlistment: a copy of a document confirming the physical examination

    (2) Reserve military training: training attendance confirmation form

    (3) Civil defense training: training attendance confirmation form


    2) Hospitalization due to illness: a copy of the documentation confirming hospital admission and discharge

    ※ Same-day outpatient treatment is not acknowledged as a valid reason for absence.


    3) Funerals for family members up to second-degree relatives: submit documents proving a familial relationship, such as a death certificate or family relationship certificate


    4) Alternative classes conducted as part of another course, e.g., field studies and field visits: an official letter of cooperation sent from the university office under the name of the Dean and the roster of students participating in the alternative class that must contain the name of the student seeking approval

    ※ MTs, student group events, sporting events, graduation photoshoots, and any student-led events are not acknowledged as valid reasons for absences.

    ※ Students whose absences are approved under this category will be given separate assignments that will be acknowledged accordingly.


    5) Participating in a competition and events as a selected school representative: confirmation of event participation

    (1) National Competition and events

    (2) World Championship and events

    ※ Participating in competitions not as a selected school representative is not a valid reason for absence.

    ※ Students whose absences are approved under this category will be given separate assignments that will be acknowledged accordingly.


    6) Participation in official events hosted by school: an official letter of cooperation from the relevant department

    ※ Preparatory meetings and rehearsals are not acknowledged as valid reasons for absences.

    ※ Students whose absences are approved under this category will be given separate assignments that will be acknowledged accordingly.


    7) Employment interviews and testing and early employment: any supporting documents

    ※ Students whose absences are approved under this category will be given separate assignments that will be acknowledged accordingly.

     
    ※ After watching the Chapel video, students are asked to write a summary of and their thoughts about the content. This response should be at least 1 A4 pages long(Length: Korean 1,000 characters, English 1,120 characters) and must be submitted with the absence approval form.
    • 1) 채플 좌석은 어떻게 확인하나요?
    • 채플 좌석은 학사포탈 [전자출결 시스템] ▶ [출결현황조회] ▶ [과목선택] ▶ 출결상태 우측에서 좌석 확인이 가능합니다. 

    • 2) 채플 출결은 어떻게 확인하나요?
      채플 출결은 학사포탈 [연세포탈서비스] ▶ [로그인] ▶ [학사정보시스템] ▶ [전자출결]에서 직접 확인이 가능합니다. 


    1) How can students confirm their seats for Chapel courses?

    Students can confirm their seats by visiting the academic portal at Electronic Attendance System ▶ Attendance Status Inquiry ▶ Course Selection ▶ Attendance Status on the right-hand side.


    2) How can students confirm their attendance of Chapel courses?

     Students can check their attendance by visiting the academic portal at Yonsei Portal Service ▶ Login ▶ Academic Information System ▶ Electronic Attendance.
    • 외국으로 교환학생을 가는 학생 중에 교환대학의 채플수업에 참석하지만 학점으로 인정받지 못하는 경우,
    • ‘해당 학교 교목실의 담당 교목이 채플 출석 증빙자료를 근거로 채플이수를 확인한 서류’를 우리대학 교목실에 제출하시면 채플 학점을 인정해 드립니다.
    • 이에 필요한 서류는 다음과 같습니다.

    •   1) 해당 채플의 순서지(수업일수 2/3 초과분)
        2) 채플 메시지 요약본(수업일수 2/3 초과분, 각 A4 1매)
        3) 담당 교목의 확인서

        ※ 대학 개설 수업이 아닌 일반 교회의 예배는 인정하지 않습니다.


    Students who are participating in an exchange program abroad who attend a Chapel course at their exchange university but do not receive credit for such attendance may request a document from the exchange university’s chaplain confirming their completion of the Chapel course and submitting it to the Yonsei Chaplain’s Office to receive credit for that Chapel course.


    The documents required for this are as follows:

    1) Chapel attendance sheet confirming attendance of more than 2/3 of all classes

    2) Summary of the Chapel message for each class that should be at least 1 A4 page long

    3) Confirmation of attendance from the exchange university’s presiding chaplain

     ※ Attendance of worship services held at churches outside of universities will not be acknowledged for credit.